Dokładniej mówiąc CMS to Content Management System (System Zarządzania Treścią). Tego typu oprogramowanie służy publikowaniu, modyfikowaniu i organizowaniu treści na stronach internetowych. Strona z systemami CMS ma być przede wszystkim łatwiejsza w obsłudze niż n.p.: strony na bazie kodu html.

Strony WWW z CMS nie wymagają znajomości żadnego kodu programowania – można je stworzyć z pomocą dedykowanych szablonów. Można je jednocześnie modyfikować i dopasować do wymagań swojej firmy.

CSS MEDIA Agencja reklamowa - Czym jest strona CMS

W jaki sposób działa strona stworzona na systemach CMS?

Strony WWW z CMS są podzielone. Co to znaczy? System CMS oddziela treści, takie jak teksty i zdjęcia, od wyglądu portalu (czyli części, którą widzi jej użytkownik). Treści te są zapisywane w bazie danych i na serwerze (dotyczy to głównie plików i zdjęć).

Dane zapisane w ten sposób są generowane na dynamicznych stronach w przygotowanym wcześniej szablonie.

Zarządzanie całą stroną odbywa się poprzez panel administratora, który pozwala na edycję treści, ale też ingerencję w wygląd wykorzystywanych szablonów.

Rodzaje stron CMS i ich możliwości.

 Na rynku dostępnych jest kilka systemów CMS na strony internetowe. Można je podzielić na dwa rodzaje:

  • sprzedażowe strony internetowe CMS
  • blogowe strony internetowe CMS

Istnieje także inny podział systemów, oparty na wykorzystywanym oprogramowaniu. Tutaj do dyspozycji mamy systemy Open Source oraz systemy autorskie. Systemy autorskie są tworzone przez firmy programistyczne dla konkretnej firmy. Z kolei z Open Source może korzystać każdy.

Wśród najpopularniejszych wymienia się:

  • WordPress – najczęściej wybierany CMS na stronę wśród Polaków i za granicą. Wyróżnia się intuicyjnym panelem administracyjnym i zaawansowanymi narzędziami do pozycjonowania SEO.

  • Joomla! – bardzo rozbudowany system, z łatwym dostępem do kodu źródłowego i wieloma dodatkowymi funkcjami. Jest bardzo dobrze zoptymalizowany, jednak pozycjonowanie SEO jest trudniejsze, niż w WordPressie.

  • Drupal – zaawansowane narzędzie, posiadające wiele narzędzi ułatwiających zarządzanie treścią. Wymaga jednak podstawowej znajomości HTML, PHP i CSS, przez co nie nadaje się dla początkujących.

  • Typo3 – kompleksowy, w pełni darmowy system sprawdzający się zwykle w korporacjach czy firmach korzystających także z intranetu. Tutaj także trzeba się wykazać wiedzą programistyczną, żeby móc z niego korzystać.

Nie zapominamy tutaj także o systemach takich, jak CMS Concrete, Grav czy Ghost, które trafiają do bardziej niszowych użytkowników oraz firm mających mniejsze wymagania i budżet.

A co ze stronami CMS przeznaczonymi do sprzedaży?

Tutaj można wykorzystać istniejące wtyczki do blogowych CMS na stronę. Najczęściej wybieranymi są:

  • WooCommerce razem z WordPress
  • Drupal Commerce razem z Drupal
  • PrestaShop – darmowa platforma dla sklepów. Bardzo często wybierana przez użytkowników. Ułatwia zarządzanie sklepem i wysyłkami. Oferuje też szeroki zakres bezpłatnych i płatnych modułów ułatwiających cały proces sprzedaży.
  • Magento (Adobe Commerce) – tto system z dużymi możliwościami. Pozwala na zarządzanie kilkoma sklepami, wprowadzanie niestandardowych rozwiązań czy zaawansowaną analizę zebranych danych. Jest świetnie zoptymalizowany.

Inne, dostępne systemy sprzedażowe to osCommerce, OpenCart czy Shoper.

To jaki system CMS na stronę wybrać?

Nie ma poradników ani instrukcji, które prosto wyjaśnią tę kwestię. W większości jest to całkowicie indywidualna decyzja każdej firmy. Polecamy jednak spisać sobie najważniejsze cechy, jakie musi posiadać wybrany CMS na stronę i na tej podstawie wybrać odpowiedni.

Przeniesienie danych z jednego systemu na inny nie jest niemożliwa, także nie zawsze pierwszy wybór musi być tym ostatnim. Trzeba jednak pamiętać, że do takiej czynności najlepiej zatrudnić specjalistę.

Po wybraniu odpowiedniego systemu trzeba zastanowić się nad wyznaczeniem administratora, który taką stroną będzie się opiekował. Strony WWW z CMS są podatne na ataki z zewnątrz, dlatego niezbędna jest ich regularna aktualizacja oraz tworzenie backupów.

Dobry administrator zabezpieczy stronę także przed wyciekiem danych i postara się o aktualne treści na niej.