Strona internetowa jest takim elementem, którego zadaniem jest przyciągnięcie do siebie ogromnej rzeszy klientów. Niekiedy jednak witryna nie spełnia postawionych wobec niej oczekiwań. Całkiem możliwe, że powodem może być nieprawidłowo zbudowana strona internetowa. W rozwiązaniu tego problemu pomóc może audyt strony internetowej.

Audyt strony internetowej - niezbędne informacje

Audyt strony internetowej – ogólnie

Mówiąc o audycie witryny WWW, należy pamiętać o tym, że są to tylko te działania, które w całości skupiają się dookoła stron, jakie już funkcjonują od jakiegoś czasu. Śmiało można powiedzieć, że ma się do czynienia z kontrolą, której celem jest wykrycie nieprawidłowości na stronie oraz ich likwidacja. Tak, aby strona faktycznie mogła pojawiać się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania. Audyt strony internetowej w całości związany jest z optymalizacją wewnętrzną, zewnętrzną oraz techniczną.

Raport z audytu strony internetowej

Audyt strony internetowej przeprowadzany jest przez specjalistów, którzy doskonale wiedzą, na jakich dokładnie elementach się skupić. Ich działania doprowadzają do tego, że generowany jest raport, gdzie ujęte są wnioski – to, co działa w sposób prawidłowy, jak również przeznaczone jest do zmiany. Warto wskazać, że sam audyt pokazuje, w jakim stanie tak naprawdę jest dana strona. Dopiero potem będą wyciągane wnioski na przyszłość, których celem będzie opracowanie odpowiedniej strategii, jaka połączona będzie także z kampania reklamową.

Korzyści płynące z audytu strony internetowej

Wiele osób ma obawy co do tego, czy audyt strony internetowej dedykowany jest dla nich. Tym bardziej że są to działania, jakie generują dodatkowe koszta dla danej firmy, powiązane ze współpracą z dedykowanymi specjalistami. Warto jednak wiedzieć, że audyt strony internetowej niesie ze sobą określone korzyści.

W głównej mierze chodzi tutaj o wychwycenie błędów, które na pierwszy rzut oka mogą nie być widoczne. Tym bardziej dla osób, które nie mają na co dzień do czynienia z takimi tematami. Tylko doświadczony audytor będzie wiedział, co jest złego, co trzeba będzie zmienić w przyszłości. Te drobne elementy wydawać się mogą niepozorne. Nie można jednak dać się zwieść pozorom, ponieważ to one mogą wpływać na to, że strona internetowa nie osiąga pożądanych wyników.

Kto powinien przeprowadzić audyt strony internetowej?

Osoba, która posiada wiedzę ekspercką. To fakt, że generuje to dodatkowe koszta, ale warto na to spojrzeć jak na inwestycję we własną firmę. Musi to być taka osoba, która będzie znała specjalistyczne narzędzia, jakie pomogą sprawdzać poszczególne elementy.

Audyt strony internetowej

Jak powinien przebiegać audyt strony internetowej. To działanie można podzielić na kilka etapów.

  1. Kontrola pod względem technicznym – będzie ona uwzględniać m.in. to, z jaką szybkością działa dana strona. Koniecznością jest również sprawdzenie kodów HTML i CSS, optymalizacja strony, pliki JavaScript, itd.
  2. Analiza treści witryny – skupiająca się głównie na frazach kluczowych. Odnosi się to do wszystkich treści znajdujących się na głównej stronie, jak również na podstronach. Nie można zapomnieć także o tym, że kontroli podlegać będą również znaczniki meta i menu nawigacyjne, główne tytuły i inne.
  3. Analiza off-page witryny – skupiające się na linkach zewnętrznych. Liczy się nie tylko ich jakość. Trzeba również zadbać o ich odpowiednią ilość, które to powinny znaleźć się w dedykowanych miejscach.
  4. Analiza zachowania użytkowników – jest ona bardzo ważna. Chociaż można spotkać się z agencjami SEO, które uważają, że w pewnych momentach taką analizę można jednak pominąć. Warto jednak pamiętać o tym, aby mieć pewność, że witryna będzie w stanie przyciągnąć do siebie jak największą ilość użytkowników.

Niezależnie od tego, z jaką dokładnie branżą ma się do czynienia, audyt strony internetowej przebiegać będzie w ten sam sposób. Z tą jednak różnicą, że m.in. analiza słów kluczowych musi zostać dopasowana do potrzeb danej firmy i jej specyfiki.