Założenie własnej strony internetowej nie powinno stanowić zbyt dużego problemu. W szczególności, że tą wiedzę zdobywają już uczniowie w szkołach podstawowych i średnich. Jednak jak się okazuje, zdecydowana większość osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak taka strona, której celem jest przyciągnięcie klientów, powinna być zbudowana.

Analiza stron internetowych

Brak efektywności strony biznesowej

Strona internetowa jest takim elementem, który służy do tego, aby osiągnąć założone cele biznesowe. Ogólnie można powiedzieć, że witryna ma pomóc m.in. w identyfikacji rozpoznawalności marki. Strona ma być na tyle interesująca, że potencjalna grupa odbiorców ma wyrazić chęć pozostania w tym miejscu na dłużej decydując się na inwestycję. Jednak nie zawsze takie rzeczy są w stanie się zadziać. Odpowiedzialna za to może być słabo przygotowana oferta lub też źle zbudowana strona internetowa. Jeżeli przedsiębiorca zauważa u siebie takie zjawisko, to powinien zastanowić się nad przeprowadzeniem analizy strony WWW.

Audyt strony internetowej

Audyt lub też inaczej mówiąc analiza, to zadania, których celem jest zbadanie strony internetowej od podstaw. Osoba wykonująca taką kontrolę będzie zbierała, mierzyła i analizowała różne informacje oraz dane, jakie pochodzą z konkretnych serwisu. Tylko dzięki temu będzie można określić w jakim stanie jest określona strona internetowa i odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytanie – czy jest ona w stanie realizować określone cele? Jeżeli nie, potrzebne będzie naniesienie poprawek, które jest na ogół następnym krokiem po analizie stron internetowych.

Co obejmuje analiza stron internetowych?

Osoba, która zleca taki audyt musi przygotować się na to, że odpowiedzi nie dostanie w kilka godzin. Nawet nie otrzyma tego w jeden dzień. Chodzi bowiem o to, że do sprawdzenia jest ogromna ilość elementów, które – jak było wcześniej powiedziane – trzeba dokładnie przeanalizować. Oto lista kilku elementów, które trzeba sprawdzić.

Kod HTML

Należy ustalić czy kod HTML jest poprawny. Duży nacisk kładzie się na poprawność tego elementu, ponieważ nawet malutki błąd (np. obrazek bez atrybutu ALT, akapit oplatający nagłówek), może spowodować wygenerowanie błędu. Do dyspozycji są różnego narzędzia. Część z nich sprawdza kod HTML dla jednej podstrony. Są też jednak takie narzędzia, które w jednym momencie są w stanie sprawdzić kilka takich podstron, dzięki czemu cały proces może zostać nieco przyspieszony.

Meta-tagi

To właśnie te elementy, jakie są widoczne w wynikach wyszukiwania w Google lub w innych wyszukiwarkach. One to mają ogromny wpływ na to czy klient będzie chciał odwiedzić daną stronę, czy też nie. Meta-tagi zawierają podstawowe informacje o każdej stronie internetowej. Może być to tytuł oraz opis strony składający się na ogół z maksymalnie jednego zdania. Ciekawostką jest to, że do dyspozycji są m.in. takie narzędzia jak Rank-Math, które pozwalają na ustawienie meta-tagów. Zawsze warto jednak upewnić się, że meta-tagi są optymalne – w szczególności, jeżeli chodzi o ich długość.

Ruch na stronie internetowej

Jedna z najważniejszych informacji, która wykonywana jest dzięki Google Analytics. Jest to bardzo zaawansowane narzędzie, które odpowiada nie tylko na pytanie o to, ile osób danego dnia weszło na stronę internetowej. Dzięki temu można pozyskać zdecydowanie więcej informacji. To właśnie dzięki temu każdy przedsiębiorca będzie wiedział, jak klienci poruszają się po jego witrynie, jak przechodzą pomiędzy podstronami. Będzie można również odpowiedzieć sobie na pytanie, które z podstron są przez nich całkowicie pomijane. Google Analytics to bardzo popularne narzędzie, jakie często wykorzystywane jest przez osoby, które nie zajmują się profesjonalną analizą stron internetowych.

Oprócz tych trzech elementów, audytor będzie również sprawdzał stan danych uporządkowanych, klikalność elementów, przesuwalność stron, obrazy występujące na stronie. Nie można także zapomnieć o tym, że bardzo ważna jest również sama prędkość działania strony, aby mogła się ona w odpowiedni sposób ładować.