Czy warto otworzyć sklep internetowy

Tradycyjna, stacjonarna forma handlu w wielu przypadkach może okazać się niewystarczająca. Coraz większa ilość przedsiębiorców głowi się nad tym, czy warto otworzyć sklep internetowy? Czas poszukać odpowiedzi na to pytanie, zanim ktoś zdecyduje się rzucić “na głęboką wodę”.

Opłacalność sklepu internetowego

Na pewno można powiedzieć, że założenie sklepu internetowego to kwestia, którą trzeba przemyśleć. Nie można jednak ściśle określić, ile będzie wynosić jego opłacalność. Wpływ ma na to wiele czynników. Pod uwagę trzeba wziąć:

  • produkty – im będzie się miało do czynienia z często spotykanymi produktami, tym większa pewność, że trzeba będzie zmierzyć się z dużą konkurencją. Rzadka kategoria produktowa jest w stanie sprawić, że zainteresowanie będzie większe. Nie można też zapomnieć o tym, że niektóre produkty podlegają tzw. sezonowości i ich popularność w pewnych okresach może spadać.

  • etap sklepu – najtrudniej będą miały te osoby, które dopiero rozkręcają swój własny biznes. Znane i doceniane marki na całym świecie nie będą miały problemu z tym, aby ze sprzedażą e-commerce trafić do szerokiego grona konsumentów.

  • konkurencja – im będzie większa, tym trudniej będzie przebić się ze swoją ofertą. Co jednak nie oznacza faktu, że się to nie uda. Potrzebna będzie jednak odpowiednia strategia promocyjna, która pomoże dotrzeć do określonej grupy docelowej.

  • grupa docelowa – tak, aby dotrzeć faktycznie do osób, jakie będą zainteresowane zakupem. Przykładem mogą być markowe, sportowe buty, których reklama raczej nie zainteresuje seniorów, którzy cieszą się spokojną emeryturą. Opłacalność uzależniona jest m.in. od statusu majątkowego grupy docelowej, ich przyzwyczajeń, a także zwyczajów zakupowych.

Dlaczego warto otworzyć sklep internetowy?

Jest kilka aspektów, które przemawiają za tym, aby zdecydować się na działalność e-commerce. Mowa tu m.in. o możliwości poniesienia mniejszego ryzyka niż jest to w przypadku działań stacjonarnych. Nie można także zapomnieć o tym, że własny sklep internetowy można prowadzić tak naprawdę wszędzie – we własnym ogródku, na wakacjach, czy też będąc w kawiarni na smacznej kawie i ciastku.

Za założeniem sklepu internetowego przemawia również łatwość otwarcia takiego miejsca. W tym przypadku jest to kwestia kilku dni, która obejmuje tak naprawdę całościowy proces konfiguracji. Sprzedawca nie będzie musiał przejmować się tak wieloma formalnościami, jakie związane są z otwarciem tradycyjnego sklepu, np. wynajem lokalu, wyposażeniem dla zaplecza technicznego.

Za tym, aby otworzyć taki sklep internetowy przemawiają statystyki. Wystarczy bowiem spojrzeć na to, że wartość brutto sprzedaży w sklepach internetowych w 2022 roku wyniosła 105 mld złotych. Poza tym nie można zapomnieć o tym, że coraz większa liczba osób deklaruje to, że zakupy online robi im się zdecydowanie wygodniej. Tym bardziej że nie muszą oni opuszczać swojego domu. Wystarczy dobra transmisja danych i można działać, korzystając z możliwości, jakie zapewniają współczesne sklepy internetowe.

Kiedy nadejdą zyski?

Wielu przedsiębiorców wychodzi z założenia, że już po kilku pierwszych miesiącach będzie można cieszyć się sporymi zyskami. No cóż, tutaj wszystkich czeka bardzo brutalne spotkanie z rzeczywistością, ponieważ czasem trzeba odczekać kilka lat, aby faktycznie mówić o sporych zyskach. Nie można zapomnieć o tym, że konkurencja w każdej branży jest dość duża. Przyjmowanie pierwszych zamówień, sprawna realizacja to tak naprawdę początek drogi do sukcesu.

Trzeba jednak pamiętać o tym, aby się nie poddawać. Na sukces sklepu internetowego wpływ będzie mieć wiele czynników, m.in. pozycjonowanie SEO, strategia reklamowa. Jeżeli przedsiębiorca będzie dbał o takie kwestie, jak również zapewnienie wysokiej jakości produktów, zyski w końcu zaczną spływać.

Wśród najbardziej opłacalnych sklepów internetowych, jakie aktualnie można wymienić, znajdują się te, które zajmują się sprzedażą odzieży, obuwia, akcesoriów i dodatków; drogerie internetowe; sprzęt RTV i AGD.