Aparat do zdjęć produktowych

Fotografia produktowa służy wsparciem podczas procesu sprzedaży. Wbrew pozorom, ma się do czynienia z koniecznością wykonania starannych zdjęć, które będą w stanie pokazać wszystkie zalety poszczególnych produktów. Do wykonania takich zdjęć potrzebny jest dobrej jakości aparat. Jak go wybrać?

Fotografia produktowa

Zanim jednak przyjdzie zmierzyć się z wyborem właściwego urządzenia, które będzie wspierać wykonywanie zdjęć, należy odnieść się do samej fotografii produktowej. Trzeba bowiem wiedzieć, że do wyboru są dwa rodzaje zdjęć:

  • packshoty – do ich wykonania używa się fotografii bezcieniowej. Celem tych zdjęć jest ukazanie poszczególnego produktu takim, jakim jest on faktycznie. Na fotografiach ma się do czynienia z rzeczywistością, która w żaden sposób nie jest przekoloryzowana. Wymagają one niezwykłej ostrości, a do tego jednolitego tła.

  • zdjęcia lifestylowe – ich zadaniem jest ukazanie produktów w środowisku, gdzie będą one naturalnie użytkowane. Fotograf musi wykazać się nie lada kreatywnością, jak również możliwością uzyskania efektu rozmazanego tła.

Jak więc widać, fotografia produktowa wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy, ale także właściwie dobranego sprzętu, który pomoże zmierzyć się z obowiązkami.

Jaki aparat do zdjęć produktowych?

Profesjonalni fotografowie mogą z góry powiedzieć, że na jednym urządzeniu się nie zakończy przygoda z zakupami. Z czasem może się okazać, że takich aparatów potrzebnych będzie minimum dwa. Jednak będąc na samym początku swojej kariery zawodowej i mając ograniczone zasoby finansowe, zakup jednego dobrego aparatu będzie stanowić nie lada wyzwanie. Warto spojrzeć więc na wymagania, które pomogą wybrać coś naprawdę wartościowego, co pomoże wykonać perfekcyjne zdjęcia. Mowa tu o takich parametrach technicznych jak:

  • matryca – minimum rozdzielczości to 24 megapiksele, dzięki czemu możliwe będzie uzyskanie dobrej ostrości;
  • odchylany ekran – dzięki temu łatwiej będzie ustawić odpowiedni kąt dla aparatu;
  • RAW – możliwość zapisania zdjęć w tym właśnie formacie.

Fotografowie zwracają również uwagę na to, aby skorzystać z możliwości wyboru aparatu, który oferuje niepełną klatkę.

Obiektyw do zdjęć produktowych

Zanim ktoś pomyśli o tym, aby kupić drugi aparat, powinien pomyśleć o zakupie odpowiednich obiektywów, jakie będzie można dopasować do wykonywanych zdjęć. Packshoty i lifestyle wymagają zupełnie innej ostrości. W tym pierwszym przypadku powinna ona być zdecydowanie większa. Przy packshota istotną rolę odgrywa przysłona, którą będzie trzeba przymknąć do wartości f/8. Może się jednak okazać, że produkt wymaga wyższej ostrości – wszystko bowiem uzależnione jest od tego, jak duży on dokładnie jest. W przypadku małych przedmiotów warto pomyśleć o macro. Wartość f/8 macro pozwoli na dokładne odwzorowanie wszystkich szczegółów.

Zdjęcia lifestylowe wymagają odpowiedniego rozmycia tła. Do takich fotografii przyda się obiektyw, który jest w stanie zapewnić duży otwór przysłony. Rozmycie tła nie będzie stanowić żadnego problemu, a na dodatek będzie można ładnie wydobyć wszystkie najważniejsze elementy dla fotografii. Jasny obiektyw i klasyczna ogniskowa pozwala na to, aby zachować plastykę generowanego obrazka.

Właściwe tło do fotografii produktowej

Bez tego się nie obędzie. W szczególności, jeżeli mowa jest o packshotach. W tym przypadku jednolite tło jest tak samo ważne, jak sam aparat do zdjęć produktowych. Fotografowie bazują najczęściej na kolorach uniwersalnych – bieli i czerni. Jednak coraz większa liczba osób odważnie idzie w kierunku modnych odcieni pastelowych, jakie pozwalają na uzyskanie ciekawego efektu na fotografiach.

Już wiadomo, że odpowiedni aparat do zdjęć produktowych, obiektywy oraz tła są absolutnym must have. Nie można jednak zapomnieć o tym, że przydatne okazują się także lampy błyskowe oraz światła stałego, jakie wymagać mogą także użycia modyfikatorów światła.

Jak już było mówione, fotografia produktowa to nie lada wyzwanie, któremu warto sprostać, jeżeli ktoś naprawdę dobrze czuje się w tej tematyce.