Analiza strony internetowej – to pojęcie powinien znać każdy właściciel sklepu internetowego, strony biznesowej czy bloga firmowego. Poznaj ten temat bliżej, czytając nasz artykuł!

Czym jest i na czym polega analiza stron internetowych.

Podstawowe informacje o analizie stron internetowych

Proces ten polega na zbieraniu, mierzeniu i analizowaniu różnorodnych informacji i danych, które pochodzą z danej strony internetowej. Najważniejsze jest tutaj zebranie możliwie najdokładniejszych komunikatów, informujących nas o istotnych aspektach serwisu.

Podczas takiej analizy bierze się zawsze pod uwagę:

  • budowę strony WWW;
  • użyte słowa kluczowe;
  • linki wychodzące i przychodzące;
  • czas ładowania całej strony internetowej;
  • pozycję witryny w najpopularniejszych wyszukiwarkach internetowych.

Czy można więc uznać analizę strony internetowej za audyt?

Analiza i audyt SEO strony internetowe to nie to samo!

Audyt SEO pozwala odkryć na stronie typowe błędy techniczne, wpływające na wydajność wyszukiwarki. Są to najczęściej brakujące tagi <title> czy niedziałające przekierowania. Wykorzystuje się do tego specjalistyczne narzędzia (Google Search Console, Screaming Frog), które świetnie sprawdzają się w takich zadaniach.

Z kolei analiza strony internetowej skupia się na widoczności strony dla przeciętnego użytkownika i wyszukiwarki Google. Jak wyglądają elementy takiej analizy? Na czym warto się skupić?

Co obejmuje analiza strony internetowej?

Są to najważniejsze, ale nie jedyne aspekty, które określają jakość widoczności serwisu. Wśród nich wymieniamy między innymi:

Poprawność kodu strony

Sprawdza się tutaj ewentualne błędy w kodzie strony. Ważne jest, żeby analizę kodu strony internetowej sprawdzać po każdej zmianie treści na niej. Odpowiednio zwalidowana witryna będzie się poprawnie wyświetlać internautom i będzie lepiej widoczna w wyszukiwarkach.

Znaczniki title i description

W tych znacznikach znajdują się słowa, które bezpośrednio wpływają na pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach. Taki znacznik powinien zawierać nie więcej, niż 60 znaków – tyle maksymalnie może się ich wyświetlić w wynikach wyszukiwania.

Poprawność danych kontaktowych firmy

Nie chodzi tu tylko o prawidłowe napisanie numeru telefonu i emaila, ale też zwrócenie uwagi na to, w jaki sposób zostały one oznaczone.

Indeksowanie

Ranking PageRank opiera się na liczbie i jakości wyświetleń stron, które umieszczają linki do konkretnej witryny. Dzięki temu jesteśmy w stanie określić poziom zaindeksowania nie tylko storny głównej, ale też każdej podstrony. Im lepiej zindeksowana strona, tym lepsza jej pozycja w wyszukiwarce.

Grafiki – atrybuty alt i title

Każda grafika na stronie powinna posiadać odpowiednio dopasowany tytuł i tekst alternatywny. Dzięki temu wyszukiwarka jest w stanie określić, co się na zdjęciu znajduje i jest w stanie to zdjęcie dopasować do informacji, których szuka przeciętny użytkownik.

Nagłówki strony i podstron

Czyli tak zwane H1, H2, H3 itd. Powinny być one zawsze zwięzłe i jasne dla czytających. Zwraca się też tu uwagę na znaczniki strong – wyróżnienia najważniejszych treści na stronie.

Jest to wnikliwa analiza, która wskazuje najsłabsze elementy każdej strony internetowej. Pozwala ona na usunięcie błędów i poprawienie rzeczy, które mogłyby być jeszcze lepsze. Pominięcie któregoś z nich sprawi, że analiza strony WWW będzie niekompletna, przez co straci na swojej wartości.

Czy analiza stron internetowych jest ważna?

Oczywiście! Jest to proces mogący trwać kilka godzin albo miesięcy, jednak jak najbardziej warto go wykonać. Co więcej, najlepiej jest go zlecać cyklicznie – dzięki temu wiemy, co miało wpływ na pogorszenie się jakości serwisu.

Wiedząc, co się dzieje na stronie, będziemy mieli na nią większy wpływ. Zrozumiemy też, dlaczego niektóre z naszych podstron cieszą się mniejszą popularnością, a inne większą. Jest to ogromne wsparcie dla każdego biznesu, który za cel obrał sobie pracę w internecie.