Czym jest domena? Pytanie to powinni zadawać sobie przedsiębiorcy, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w biznesie. Ich firmom przyda się własny adres strony WWW. Ta pozwala na korzystanie z opcjonalnych usług sieciowych i daje chociażby możliwość odbierania poczty elektronicznej. Oto kilka podstawowych informacji o domenie internetowej.

Domena - niezbędne informacje dla laików

Z czego składa się domena?

Mówiąc o domenie internetowej, na pewno należy omówić to, z czego ta się ona składa. Mowa tu o takich elementach, jak:

  • protokół – występuje pod postacią http:// lub https://

  • subdomeny – www,

  • nazwa oraz rozszerzenie pierwsze – .pl, .com,

  • drugi poziom – .com.pl.

Nazwa domeny i jej rozszerzenie

Sama nazwa domeny to produkt, usługa lub po prostu nazwa firmy. Warto dodać, że w tej nazwie można używać polskich znaków, jednak nie jest to zbyt często stosowane. Decydując się na wybór nazwy domeny, należy pamiętać o tak ważnym aspekcie, jak praktyczność i funkcjonalność. Musi ona być taka, aby bez trudu można było ją skojarzyć z konkretną firmą. Nie można wymyślać nic skomplikowanego, ponieważ konsumenci będą mieli trudność z jej zapamiętaniem. Nie zawsze bowiem będą mieli oni okazję do tego, aby całość zapisać.

Warto również mocny nacisk położyć na rozszerzenie, które używane jest na końcu. W powszechnym użytkowaniu znajdują się poszczególne rozszerzenia: .pl, .com.pl, .edu, .gov, .tech. Teoretycznie można zdecydować się na każde z nich. Praktycznie – należy zwrócić uwagę na to, z jakim zasięgiem terytorialnym ma się do czynienia.

Jak stać się posiadaczem domeny?

Wejście w posiadanie takiej domeny nie powinno stanowić żadnych trudności. Wystarczy ją zakupić. Gdzie? Na jednym z rynków. Potencjalni inwestorzy mają do wyboru:

  • rynek pierwotny,

  • rynek wtórny,

  • możliwość wydzierżawienia od innego właściciela.

Która z tych opcji jest najlepsza? Nie da się w sposób jednoznaczny odpowiedzieć na to pytanie Po części uzależnione jest to od posiadanych pieniędzy. Warto zapoznać się z zaletami i wadami każdego rozwiązania, aby móc wybrać najkorzystniejszą dla siebie opcję.

Kto wymyśla nazwę domeny?

Sam przedsiębiorca. Przy czym trzeba zwrócić uwagę na dwie ważne kwestie, jakie po części związane są z wymaganiami technicznymi. Najmniejsza ilość znaków dla polskich domen to 1. W przypadku europejskich nazw takim minimum są dwa znaki. Dla domen globalnych są to 3 znaki. Uwaga! Nazwa żadnej domeny nie może przekroczyć liczby 63 znaków.

Jak wymyślić nazwę domeny? Nie będzie to łatwe zadanie. Wszystkie najfajniejsze nazwy są już od dawna zajęte. Co jednak nie oznacza, że nie jest to możliwe wymyślenie chwytliwej nazwy, która na dodatek będzie łatwa do zapamiętania przez klientów. Przy wymyślaniu chwytliwych nazw pomóc może kilka łatwych sztuczek:

  • możliwość wykorzystania synonimów,

  • zmiana kolejności wykorzystanych słów,

  • jeżeli będzie potrzeba, to zmiana rozszerzenia, gdzie taka nazwa nie występuje,

  • dodanie myślnika pomiędzy nazwami użytymi w domenie,

  • dodanie lokalizacji lub istotnej cechy, która jest kojarzona z daną firmą,

  • korzystanie ze specjalnych generatorów, jakie są dedykowane dla tworzenia domen.

Jeżeli żaden z tych sposobów nie poskutkuje, można spróbować odkupić istniejącą domenę. Ostateczną opcją jest skorzystanie z usług profesjonalnej agencji, która ma doświadczenie w tego typu usługach.

Domena a serwer WWW

Często domeny utożsamiane są z serwerami WWW. Obydwie te rzeczy można ze sobą powiązać – jeżeli ktoś taki serwer już posiada. Co trzeba zrobić, aby móc te dwie rzeczy ze sobą złączyć? Poinformować serwery DNS o tym, że w danym miejscu znajduje się wskazana strona internetowa.

O czym nie można zapomnieć?

O tym, żeby posiadaną domenę chronić. Trzeba do niej podejść jak do majątku, ponieważ jej utrata może sporo kosztować. Nie można również zapomnieć o tym, aby regularnie płacić za domenę. Jeżeli ktoś zapomni o opłaceniu rachunku, rejestrator odpowiedzialny za domenę, będzie mógł wystawić ją na sprzedaż. Są takie osoby, które tylko czyhają na takie okazje, ponieważ osoba, jaką domenę utraciła, będzie chętna do tego, aby domenę odkupić za sporą ilość pieniędzy.