Grafik komputerowy ma za zadanie stworzyć grafikę od podstaw, przy udziale specjalnych programów komputerowych. Realizacja projektu graficznego uzależniona jest od stopnia jego złożoności. Jaka jest cena za każdą grafikę?

Jaki jest cennik grafika

Wykorzystanie grafiki reklamowej

Grafikę zaliczyć można do grona materiałów reklamowych, jakie wpłyną na rozpoznawalność danej strony internetowej. Zresztą, wykorzystuje się je nie tylko w świecie wirtualnym, ale także na tradycyjnych materiałach promocyjnych, np. ulotkach, plakatach. Projekty graficzne są nieodzownym elementem prowadzenia działalności gospodarczej. Nigdy nie da się odpowiedzieć na to, ile kosztuje projekt graficzny. Wpływ ma na to wiele czynników.

Projekt graficzny – indywidualna cena

Samodzielny grafik lub studio graficzne będzie w stanie przygotować indywidualną wycenę dla każdego klienta. Niekiedy można spotkać się z tym, że w wielu miejscach otrzyma się różną wycenę. Żadne studio/grafik nie ma z góry ustalonych stawek. Jednak nikt nie może zawyżać swoich cen, jeżeli chce się cieszyć zainteresowaniem ze strony klientów.

Podczas ustalania wyceny projektów graficznych, pod uwagę wzięte będą takie czynniki jak:

  • zawiłość zamówienia – ilość i rodzaj zamawianych grafik,
  • wykonawca – freelancer działający na własnej działalności lub studio graficzne,
  • czas – potrzebny do zrealizowania danego zamówienia.

Komu powierzyć wykonanie grafiki?

Do wyboru są:

  • projekt graficzny strony internetowej,
  • projekt identyfikacji wizualnej marki,
  • wizytówki,
  • billboardy,
  • plakaty, ulotki.

To taki standardowy podział, który możliwy jest do wykorzystania w świecie wirtualnym oraz poza nim. Nie trzeba od razu zamawiać każdego rodzaju. Dopiero po wskazaniu tego, na czym zależy inwestorowi, grafik będzie w stanie podać szacunkowe koszta. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że im bardziej skomplikowany będzie projekt, tym większe będą jego koszta.

Rodzaje zamawianych projektów graficznych

Do wyboru są:

  • projekt graficzny strony internetowej,
  • projekt identyfikacji wizualnej marki,
  • wizytówki,
  • billboardy,
  • plakaty, ulotki.

To taki standardowy podział, który możliwy jest do wykorzystania w świecie wirtualnym oraz poza nim. Nie trzeba od razu zamawiać każdego rodzaju. Dopiero po wskazaniu tego, na czym zależy inwestorowi, grafik będzie w stanie podać szacunkowe koszta. Trzeba jednak zdać sobie sprawę, że im bardziej skomplikowany będzie projekt, tym większe będą jego koszta.

Projekty na cito

Nie brakuje osób, które do studia graficznego zgłaszają się z projektami “na cito”. Może być to projekt tylko i wyłącznie wizytówki. Jeżeli ktoś jednak mówi, że potrzebne jest mu to na wczoraj, musi liczyć się z tym, że cena za dane usługi będzie rosnąć.

Wolni strzelcy, studia graficzne mają pracę niekiedy zaplanowaną na miesiąc lub dłużej do przodu. Dlatego z uwagą trzeba podejść do tego, na kiedy taki projekt będzie potrzebny, aby niepotrzebnie do niego nie dopłacać.

Średnie ceny za wykonanie projektu graficznego

Jak już było mówione, każda agencja/grafik ma swój własny cennik. Można jednak podać szacunkowe, średnie ceny za poszczególne projekty w dużych miastach:

  • wizytówki – ok. 80 zł,
  • ulotka – projekt ok. 180 zł netto,
  • billboard – projekt ok. 350 zł netto,
  • grafika do postu – ok. 40 zł,
  • logo – ok. 400-450 zł,
  • identyfikacja wizualna – ok. 1600 zł netto za projekt.

Klienci, którzy stale współpracują z daną agencją graficzną, znajdują się w  nieco lepszej sytuacji. Nawet, jeżeli przyjdzie im do zamówienia nowego projektu, to graficy już będą mieli podstawowe projekty i niczego nie będą musieli wykonywać od podstaw. Oszczędzi to trochę pracy, dlatego i cena za poszczególne usługi może być mniejsza.

Wybierając studio/grafików, pod uwagę na pewno należy wziąć rekomendację. Po to, aby być pewnym tego, że wybiera się ludzi, którzy faktycznie są w stanie zapewnić fachowe podejście do każdego projektu.

Należy również sprawdzić portfolio danego grafika. Tylko dzięki temu będzie można dowiedzieć się, czy ma się do czynienia z osobą, która jest w stanie spełnić stawiane wobec niej oczekiwania.