Fotografia produktowa, to obecnie bardzo rozwinięta dziedzina. Zainteresowani tym tematem są zarówno właściciele e-sklepów, sprzedawcy w branży e-commerce, blogerzy, influenserzy,   jak i   pozostałe podmioty działające w szeroko rozumianej branży internetowej w tym social media. Zdają sobie oni sprawę z faktu, że jedno zdjęcie w równym stopniu może zadecydować o sprzedaży produktu/ usługi, rozreklamować firmę, przyciągnąć zainteresowanie jak i wpłynąć na rezygnację z zakupów lub współpracy z daną marką. Nie chodzi tu więc tylko o poprawnie wykonane foto – stawka jest o wiele większa, a na dobrych, ciekawych i posiadających „to coś zdjęciach” dźwiga się e-marketing. I słusznie. Przekaz wizualny produktu wpływa na decyzję o zakupie częściej niż opis.

Zdjęcia produktowe

Jak fotografować produkty – podstawy z fotografii domowej

Prezentacja produktu ma ogromne znaczenie. Jeśli sprzedajemy sporadycznie i na własne potrzeby kupno namiotu bezcieniowego będzie zbędnym wydatkiem. Jednak, jest kilka ważnych aspektów związanych z aranżacją domowego studia zdjęciowego. Musi się w nim znaleźć co najmniej zestaw  do oświetlenia, biały parasol studyjny (lub biała parasolka), strumienica z plastrem miodu i filtrami, stanowiąca uniwersalny zestaw do punktowego oświetlania przedmiotów i oczywiście statyw. Nie mniej ważne jest miejsce i tutaj za tło fotografii najlepiej posłuży biała ściana lub stół.  Choć nie jest to profesjonalne studio, niższym nakładem finansowym można wykorzystać naprawdę wiele narzędzi do wykonania fotografii. Na co zwrócić uwagę:

  • oświetlenie – poza lampami, często wykorzystywane są softboxy dając rozproszone i jednocześnie miękkie światło, częściej używane w przypadku przedmiotów szklanych, metalowych, połyskujących;
  • światło dzienne – zapewnia chłodniejszy efekt niż światło żarówki, ale jest rzadko używane do wykonywania zdjęć produktowych;
  • białe parasole – sprawdzają się do rozproszenia światła w przypadku przedmiotów matowych;
  • beaty dish/ czasza do lamy – to modyfikatory światła używane w fotografii porterowej i modowej;
  • tła białe lub/i kolorowe – jeśli nie mamy białej ściany/stołu można wykorzystać papier do plotera. Kolorowe tło pomogą zapewnić arkusze brystolu;
  • kadrowanie – unikajmy pozostawiania zbyt dużego tła po bokach, idealnie wykadrowane zdjęcie to produkt który jest dobrze widoczny a samo zdjęcie w odpowiedniej wielkości;
  • w zależności co mają wyeksponować zdjęcia, warto postawić na kreatywność: krople wody, gra światła i cieni, detale na których skupia się uwaga lub odniesienie do ogólnej koncepcji zdjęcia nawiązując tłem czy kolorystyką do dat, wydarzeń, świąt itp.;
  • obróbka jest ostatnim krokiem przed dodaniem zdjęć, można skorzystać z darmowych aplikacji do edycji. Zdjęcia powinny mieć ten sam rozmiar, nie warto również przesadzać z filtrami czy nasyceniem kolorów, w końcu zdjęcie produktu powinno jak najbardziej odpowiadać jego rzeczywistemu wyglądowi.

W zależności od fotografowanego przedmiotu, jakości zgromadzonego sprzętu i doświadczenia, możemy mniej lub bardziej zachowawczo podejść do tematu. Dobry sprzęt to podstawa ale niemniej ważna jest kreatywność i „dobre oko”. Mając drogi aparat ale przy złym oświetleniu nie ma szans na dobre zdjęcie.

Fotografia pod e-commerce – profesjonalne zdjęcia produktów

Jak przekonać klienta do zakupu? Kluczem może się okazać połączenie siły przekazu informacji o produkcie z dopasowaną informacją wizualną. Wizualizacja w obecnym świecie e-zakupów ma istotne znaczenie, w zakupy online angażujemy inne zmysły w odróżnieniu od zakupów stacjonarnych. Produktu nie dotykamy, na decyzję nie wpływa również zapach czy słuch – to bal dla wzrokowców.

Jest wiele technik i koncepcji tworzenia zdjęć produktowych i zależą one w głównej mierze od przeznaczenia. Przyjrzyjmy się bliżej kilku z nich.

Jak zrobić zdjęcia produktów dostosowane do wymagań sklepów internetowych.

Jest kilka głównych technik wykonywania zdjęć produktowych:

  • Packshoty – najczęściej spotykane, wykorzystywane do prezentacji produktu w internecie . Ich celem jest ukazanie rzeczywistych parametrów czy cech fotografowanego produktu. Są to zdjęcia w głównej mierze statyczne ale mogą być również wykonane jako w technice obrotowej. Cechą charakterystyczną jest białe tło, jednolite światło, neutralna kompozycja.

  • Zdjęcia flatshot/ na wieszaku/ na modelach/ typu duch – wykorzystywane głównie w fotografii produktowej odzieży. Zdjęcia flatshot to zdjęcia wykonane na płasko, pozostałe i bardziej popularne to fotografie ukazujące produkt przestrzennie (pokazują kształt i fason)

  • Zdjęcia obrotowe tzw. 360 stopni – dzięki którym dostarczane są jednocześnie wszystkie wizualne informacje o produkcie.

  • Aranżowane zdjęcia produktowe – zyskujące na popularności w przestrzeni internetowej (w szczególności Instagram). Stanowią one połączenie cech fotografii produktowej i reklamowej. Wyróżnia je nacisk na kompozycję, światło i kolor dzięki czemu ukazują produkt w jak najatrakcyjniejszym świetle.

Porady i ciekawostki

Każdy, kto myśli o wejściu do branży zdjęć produktowych musi opanować kilka umiejętności technicznych, zaopatrzyć się w sprzęt i stworzyć studio – tradycyjne lub zautomatyzowane.

Czy da się robić dobre zdjęcia produktowe smartfonem ? I tak i nie.  Z myślą o nich jako o narzędziu do profesjonalnej fotografii produktowej powstają specjalne lightboxy i namioty oświetleniowe. Jako mobilne studia mają tyleż samo plusów co minusów. Zapewniają oświetlenie studyjne ale małe jest pole do manewru dla sterowania światłem.  Raczej nie sprawdzą się dla e-commerce.

Zdjęcie będzie miało dobre parametry i spokojnie możemy je wykorzystać na potrzeby bloga, sklepu internetowego, jednak, może się okazać, że smartfon nie wystarczy, gdy zdjęcia będą wymagały umieszczenia w drukowanym katalogu.

Lustrzanka czy aparat bez luster? 

Zarówno lustrzanka jak bezlusterkowiec poradzą sobie idealnie w fotografii produktowej, ten drugi najlepiej w wersji z wymiennymi obiektywami. W przypadku obu mamy możliwość doboru obiektywu w zależności od potrzeb, matryce o dobrej rozdzielczości i kontrolę parametrów ekspozycji tj. ISO, przysłona, migawka.

Przygotowanie produktu.

Oko aparatu uchwyci nie tylko produkt ale wszystkie niedoskonałości jak palce odbite na kieliszku, kurz na świecy, sierść na ubraniu. Chcąc się uchronić przed godzinami spędzonymi na obróbce niedoskonałego zdjęcia lepiej przygotuj do zdjęć sam produkt. Sprawdzają się tu bawełniane rękawiczki, ściereczki z mikrofibry i inne pomoce w wyczyszczeniu powierzchni produktu w zależności co będziemy fotografować.

Rozdzielczość i rozmiar zdjęć produktowych.

Mimo, że jakość zdjęć w sklepie internetowym nie zawsze jest wysoka, zdjęcia rób w najwyższej rozdzielczości. To ułatwi Ci ich ewentualną post-produkcję. Sam rozmiar zdjęcia nie może być zbyt duży, gdyż jego ładowanie się na stronie byłoby za długie. Jednak jedno nie wyklucza drugiego, zdjęcie zrobione w dużej rozdzielczości można zapisać w dwóch rozmiarach – do internetu (mniejszy) i do druku (większy).

Automatyzacja zdjęć produktowych.

Automatyzacja studia zdjęciowego, pozwala na wykonanie sesji zdjęciowej produktu/ produktów szybciej i bez wiedzy fotograficznej. Głównym założeniem jest dostosowanie warunków do wykonywanego zdjęcia czyli usuniecie tła lub zastąpienie go innym, optymalne doświetlenie produktu i podgląd na żywo dla całego procesu. Stół na którym umieszczamy produkt jest obrotowy i sterowany przez co z łatwością wykonamy zdjęcia z różnych perspektyw lub 360 stopni. Obróbkę i post-produkcję umożliwia dedykowane oprogramowanie.